Achter de schermen
Leave a comment

1,2 miljoen minder tijdschriften verkocht

Dat er minder tijdschriften worden verkocht, is geen nieuws meer. Maar dan word je geconfronteerd met de harde cijfers: 1,2 miljoen tijdschriften werden er in oktober, november en december minder verkocht dan het jaar daarvoor.

En de daling is overal te zien: er werden minder edities verkocht van vrouwenweekbladen als Flair (- 15.000), Viva (-13.000), Grazia (-10.000), Margriet (-11.000) en Libelle (-27.000), van vrouwenmaandbladen als ELLE (-6.000) en Glamour (12.000), van mannenbladen als Playboy (-4.000) en Nieuwe Revu (-10.000) en opiniebladen als Elsevier (-10.000), maar vooral van tv-gidsen en opvoedbladen (met uitzondering van Kek Mama, dat juist met 7.000 exemplaren steeg).

Happinez - maart

Viva - maart

Hier kochten we er meer van
Een aantal tijdschriften verkocht dit najaar juist opvallend goed in vergelijking met het jaar daarvoor: Vogue steeg met 6.000 betaalde exemplaren, Cosmopolitan met 11.000 en Happinez zelfs met 16.000. Leven in Frankrijk steeg met 6.000 betaalde exemplaren in oplage, New Scientist met 3.000, net als Yoga Magazine. En hoewel ELLE en ELLE Eten minder edities verkochten, deed ELLE Decoration het met 4.000 meer gekochte nummers juist beter dan het najaar ervoor.

 
Elke drie maanden publiceert het HOI nieuwe oplagecijfers. De genoemde oplages zijn in afgeronde duizendtallen, tenzij anders vermeld, en vergelijken betaalde oplages in het vierde kwartaal van 2013 met het vierde kwartaal van 2012.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× seven = 14