Achter de schermen
Leave a comment

4 tijdschriften waarvan je niet wist dat ze van Nederlandse makers waren

Ze worden wereldwijd verkocht en hebben een grote schare fans. Wat ze daarnaast gemeen hebben – wat veel mensen niet weten – is dat deze Engelstalige independent magazines door Nederlanders worden gemaakt. 

Fantastic Man
Een van de meest toonaangevende modebladen voor mannen is opgericht door het Nederlandse duo Jop van Bennekom en Gert Jonkers, die elkaar eind jaren negentig ontmoetten bij het Nederlandse modeblad BLVD. Van Bennekom was er art director, Gert Jonkers hoofdredacteur. Nadat ze samen het (succesvolle) homoblad BUTT hadden gemaakt, wilden ze ook een modeblad voor mannen maken. Die was er volgens hen nog niet. Dat werd Fantastic Man. Het blad onderscheidt zich van andere mannenmodebladen doordat het volgens Van Bennekom “over mannen gaat in plaats van mode. Er worden persoonlijkheden geïnterviewd”. De redactie zetelt in Londen én Amsterdam. Sinds 2005 komt Fantastic Man twee keer per jaar uit in een oplage van 72.000 exemplaren en wordt het over de hele wereld verkocht.

Fantastic Man #21 cover

The Gentlewoman
Van dezelfde makers als Fantastic Man verscheen in 2010 een versie voor vrouwen: The Gentlewoman.  Als hoofdredacteur werd de Britse Penny Martin aangetrokken. Net als in haar grote broer staan in The Gentlewoman lange diepgaande interviews: van vrouwen uit de modewereld als Céline’s Phoebe Philo (in de allereerste editie) en Vivienne Westwood tot actrice Angela Lansbury en zangeres Björk. Inmiddels wordt The Gentlewoman wereldwijd twee keer per jaar in een oplage van 100.000 exemplaren verspreid.

the gentlewoman cover phoebe philo 2010

Prestage
Modetijdschrift Prestage vind je meestal bovenin het schap, naast andere internationale modemagazines-met-dikke-kaft als Lula Magazine, 10, Purple Fashion en Oyster Magazine. En dat terwijl Prestage als afstudeeproject ontstond in Enschede. De Nederlandse Puck Landewé en Stefanie Mensink bedachten het blad in 2011 als student en waren in eerste instantie ook niet van plan het daadwerkelijk uit te geven. Inmiddels wordt het in zo’n 24 landen verkocht in een oplage van 10.000 exemplaren, werken gerenommeerde modellen en fotografen aan het blad – dat twee keer per jaar verschijnt – mee en adverteerde Chanel al in het tweede nummer.

Prestage Magazine covers 2015

GUP magazine
GUP (wat staat voor Guide to Unique Photography) is een internationaal erkend fotografietijdschrift dat vanuit Amsterdam wordt gemaakt. Toen het in 2005 werd opgericht lag de focus nog op de Nederlandse fotomarkt, maar dat is inmiddels verschoven naar internationale (kunst)fotografie. GUP is klein van formaat (zoals Apartamento), verschijnt vier keer per jaar in een oplage van 18.500 exemplaren en wordt in 28 landen verkocht.

GUP Magazine issues

1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 × six =