Achter de schermen
comment 1

Achter de schermen: The Happy Reader

the-happy-reader-issue-1-and-2

Je zou het kunnen opmaken uit de vormgeving van de cover, want het duo achter Fantastic Man en The Gentlewoman, Jop van Bennekom en Gert Jonkers, zit ook achter het literaire tijdschrift The Happy Reader.

Ze werden door de Britse uitgeverij Penguin Books benaderd om een tijdschrift over literatuur te maken. “Een natte droom voor grafisch ontwerpers”, zegt Van Bennekom erover in Arnhem, waar hij uitgenodigd is om te praten over ‘de liefde voor tijdschriften’. “Gert en ik zijn gaan kijken wat er bestond op het gebied van literatuur, wie we zelf interessant vonden en hebben toen The Happy Reader geformuleerd.” Bij Penguin waren ze meteen enthousiast: “Het dummy van het blad is eigenlijk hetzelfde als het eindresultaat, ze vinden alles te gek.”

Men neme één boekfanaat en een klassiek werk uit de literatuur
The Happy Reader gaat over het genot van lezen. Het concept is simpel: de eerste helft is een lang, diepgaand interview met een ‘boekfanaat’, dat is afgenomen gedurende enkele weken en ook hun leesgedrag en dagelijkse ‘bezigheden’ onder de loep neemt. Tot nu toe waren dat Downton Abbey-acteur Dan Stevens en rocker Kim Gordon.

De tweede helft staat in het teken van een klassieke titel van Penguin Books, dat aan de hand van verschillende media als mode, kunst, geschiedenis en film bestudeerd en beschreven wordt. In de eerste editie stond bijvoorbeeld de Britse klassieker ‘The Woman in White’ centraal, een van de eerste fictieve detectives. Van Bennekom: “Het idee is om klassieke literatuur te reanimeren, om mensen te inspireren klassieke literatuur weer te gaan lezen.”

De luxe van offline zijn
Dat de keuze op het Jonkers en Van Bennekom viel, is wel te verklaren. Net als bij Fantastic Man en The Gentlewoman staat de liefde voor print centraal in The Happy Reader. En, zoals Penguin het zelf verwoordt, gebruikt het de voordelen van gedrukte woorden en beelden door de prachtige typografie, de charme van inkt op papier en de ‘luxe van offline zijn’.

The Happy Reader komt vier keer per jaar uit, op elke eerste dag van het nieuwe seizoen. Op dit moment ligt de tweede editie, met op de cover Kim Gordon, in de winkel. Een nummer kost (maar) €3,50 en is o.a. te koop bij Athenaeum Nieuwscentrum in Amsterdam.

0

1 Comment

  1. Jildau says

    Leuke tip! Ik had er nog niet van gehoord. Als boekfanaat ga ik deze zeker kopen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


1 × = seven