Werken bij een tijdschrift
Leave a comment

Alexandra Shulman (hoofdredacteur Britse Vogue): “Ik ben niet geobsedeerd door hoe ik eruit zie”

Al meer dan twintig jaar staat ze aan het roer van de Britse Vogue. Toch is Alexandra Shulman (55) minder bekend dan mede-hoofdredacteuren als Anna Wintour (Amerikaanse Vogue) of Carine Roitfeld (ex-Vogue Paris). Afgelopen weekend stond een interview met haar in Stella Magazine, de weekendbijlage van The Sunday Telegraph. Shulman vertelt over hoe ze bij Vogue terechtkwam, het runnen van een magazine, het lanceren van Miss Vogue en hoe ze de tijd vond om daarnaast ook nog een boek te schrijven.

Alexandra Shulman video

Geen hoge hakken (ze draagt ‘mid-heels’), geen grote zonnebril, geen perfect gestyled haar, geen size zero (“Ik ben tegen diëten. Ik promoot diëten niet in het magazine, ik doe nooit features over het veranderen van je figuur of vasten”) en je verwacht ook geen ‘The Devil wears Prada’-achtige taferelen van haar. Bij haar aantreden waren sommigen sceptisch door haar ‘gebrek aan persoonlijke verzorging’. “Het kan me niet schelen”, zegt ze “ik ben niet geobsedeerd door hoe ik eruit zie. Ik ben allereerst een journalist. Maar het is een publieke functie en daar ben ik me van bewust. Ik ben een ambassadeur voor de Britse mode-industrie.”

In 1992 kwam ze bij Vogue terecht. Daarvoor schreef ze onder meer voor Tatler, The Sunday Telegraph en GQ, waar ze in 1990 als redacteur begon. “Ik vond het geweldig bij GQ. Ik hield echt van die mannelijke energie. Ik wilde er ook eigenlijk niet weg, maar ik hoorde dat mijn naam rond ging voor de functie bij Vogue en ik zou gek zijn als ik mijn naam niet in de hoed zou stoppen.”

Een magazine runnen

Ze wordt geroemd om haar vermogen met de tijd mee te gaan en haar oog voor detail. “Ik weet waar ik goed en waar ik niet goed in ben, dus ik verzamel mensen om mij heen voor die dingen die ik zelf niet kan. Ik ben een journalist, geen modestylist  Als je mij een kamer vol kleding zou geven en me zou vragen een shoot te stylen, zou ik niet weten wat ik moest doen. Ik heb andere, getalenteerde mensen voor me werken die dat kunnen.”

Miss Vogue

“Alles in de printindustrie is enorm aan het veranderen. Je moet blijven bewegen en nadenken over nieuwe dingen. Miss Vogue is daar een voorbeeld van. Het is constant dingen uitproberen en met nieuwe ideeën komen.”

Het complete interview is hier te lezen.

Photo: still uit de video 'What to expect of Vogue Festival 2013'
0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× 8 = seventy two