Nieuwe edities
Leave a comment

De dikke September issues van 2014

De septemberedities – de dikste editie van het jaar voor de meeste grote modebladen, soms wel meer dan twee kilo zwaar – liggen inmiddels weer in de winkel. De eerste aankondiging van de naderende herfst- en winter(collecties).

Het streven is om elk jaar een nog dikkere editie te maken dan het jaar daarvoor, want dikke tijdschriften zijn succesvolle tijdschriften. En wat maakt dik? Véél advertentiepagina’s vooral, die het succes van een tijdschrift aangeven. Zo stopte Red er onlangs mee door gebrek aan advertentie-inkomsten, maar de lezers, die waren er wel.

Dat de verhouding advertenties / artikelen / modeproducties met al die advertentiepagina’s nog al eens in het geding komt is ‘bijzaak’. Al zegt Alexandra Shulman van de Britse Vogue dat er in haar september-editie “more fashion shoots than we have every collected in one single magazine” zitten. Hoe je dat doet, het tijdschrift lezen tussen de advertenties door, daarover later in dit artikel meer. Eerst een greep uit de grootste modebladen.

 
 
Dé september issue – die waar ook de film ‘The September Issue’ op gebaseerd is – is die van (de Amerikaanse) Vogue. Dit jaar wordt dat weer ruim een kilo schoon aan de haak, want Anna Wintour’s Vogue telt 856 pagina’s, waarvan 631 pagina’s aan advertenties. Wat overigens geen record is.

vogue-us-september-2014-cover-models01

Amerikanen doen alles groots, dus ze stijgen ook in de dikte van tijdschriften ver uit boven de rest. De septembereditie van de Britse Vogue telt namelijk in totaal ‘maar’ 462 pagina’s. Wel is het de dikste Vogue UK die ooit gepubliceerd is.

Vogue uk cara september 2014 cover

De Franse Vogue zit op 446 pagina’s.

vogue paris september 2014 cover
 

De Nederlandse Vogue zit op 260 pagina’s.

lara-stone-dutch-vogue-2014-cover

De september-editie van de Amerikaanse ELLE is ook de dikste ooit met 664 pagina’s, waarvan 465 (!) pagina’s aan advertenties. Dat wordt dus wel even zoeken naar de artikelen.

kristen-stewart-elle-magazine-us-september-2014-issue_2

De Britse ELLE zit op een totaal van 428 pagina’s.

 
ELLE UK September 2014 Kate Upton
 
De Nederlandse ELLE telt 244 pagina’s in totaal.

ELLE NL september 2014

De Amerikaanse Harper’s BAZAAR telt 444 pagina’s aan advertenties. Ook dit is de dikste editie ooit. Lees hier meer over de speciale edities van Harper’s BAZAAR wereldwijd.

Harpers-Bazaar-Linda-Evan

En we kunnen het niet over Harper’s BAZAAR hebben zonder de allereerste* Nederlandse editie te noemen. Die is bijna 300 pagina’s dik en komt met drie verschillende covers, naast een nog speciale Carine Roitfeld ‘iconen’-cover in een gelimiteerde oplage van 1000 exemplaren.

 Haper's bazaar nederland eerste editie

De Amerikaanse Marie Claire – wederom de dikste editie ooit – telt 261 pagina’s aan advertenties.

marie clarie us september 2014

Terwijl de Nederlandse Marie Claire ‘slechts’ 246 pagina’s in totaal telt.

Marie Claire Nederland september 2014
 
 
Hoe pak je dat nou aan, een tijdschrift van (bijna) 900 pagina’s ‘lezen’?
Redacteur Mikael Bingham heeft voor de website Ballast een ‘how to’ geschreven: ‘another thing about the September Issue is that you must keep a keen eye open for those sporadic reminders that you are actually reading Vogue’ en ‘pour yourself another glass of wine and put on some French pop music from the ’60s. This is where you should start reading in earnest, but only the image captions’. Lees hier het complete artikel.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× seven = 42