Achter de schermen
Leave a comment

De stijgers en dalers onder de vrouwenmaandbladen: Glamour daalt het hardst

Het gaat niet zo lekker met Glamour. Eind vorig jaar was de betaalde oplage al met 25.000 exemplaren gedaald ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor (van 131.000 naar 106.000), de eerste drie maanden van 2013 ging het niet veel beter. De oplage ligt nu op ruim 92.000 exemplaren, terwijl dat begin 2012 nog op ruim 112.000 lag.

Glamour juli 2013

Ook Marie Claire daalt flink. Met 58.000 exemplaren in de eerste drie maanden van 2012, naar 41.000 in de wintermaanden van 2013 (maart was tenslotte ook een wintermaand dit jaar). Van de modebladen heeft Marie Claire nu bijna de laagste oplage, alleen het vorig jaar gelanceerde FAB ligt met een oplage van 37.000 exemplaren nog iets lager.

Jan daalde dit kwartaal met 6000 exemplaren naar een oplage van 60.000 en hoewel het nog altijd een hoge oplage is voor een vrouwenmaandblad gaat ook Happinez er dit kwartaal bijna 9.000 exemplaren op achteruit, van 157.000 naar 148.000.

De stijgers

Het zijn er niet veel, maar een aantal maandbladen zijn wel gestegen in oplage: Linda, uiteraard, die van 182.000 naar 186.000 exemplaren steeg. Flow, die ook weer een beetje steeg, van 66.000 naar 70.000 exemplaren. Glossy steeg héél lichtjes, van 46.449 naar 46.800 en ELLE steeg lichtjes met bijna duizend exemplaren van 88.811 naar 89.736.

Vorig jaar maart werd de Nederlandse Vogue gelanceerd met ruim 63.000 exemplaren. Die oplage is een jaar later gestegen naar 68.000.

Bron: HOI, Instituut voor Media Auditing. De genoemde oplages zijn betaalde oplages en afgerond naar duizendtallen, tenzij anders vermeld. De vergelijkingen zijn gemaakt ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


nine × 5 =