Achter de schermen
Leave a comment

Grazia start cursus beautyjournalistiek

Toen ik jaren geleden stage liep bij Cosmopolitan grensde mijn werkplek aan die van de beautyredacteur. Daar was ik niet alleen heel blij mee omdat ze een van de liefste collega’s daar was, maar ook haar werk en haar kast vol beautyproducten vond ik buitengewoon interessant. Elke dag kwamen er dozen vol nieuwe lipsticks, foundations, parfums, (dure) crèmes en haarproducten per post binnen en ook bijna dagelijks was ze op pad naar een nieuwe presentatie, soms zelfs in het buitenland, van een nieuw product.

Het werk als beautyredacteur leerde zij als assistent van de beautyredacteur vóór haar – het bedenken van invalshoeken of de styling voor een beauty-artikel – en door veel andere modemagazines te lezen. Tot vandaag bestond er geen journalistieke opleiding of cursus die deze discipline behandelt, maar vanavond start de eerste cursus beautyjournalistiek; een samenwerking tussen de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg en Grazia. Eerder organiseerden zij samen al twee succesvolle cursussen modejournalistiek, vol sprekers uit het vak.

Wat houdt het werk van een beautyredacteur in?
Tijdens acht bijeenkomsten leren cursisten wat het werk van een beautyredacteur inhoudt, welke knowhow noodzakelijk is om in dit vakgebied te kunnen werken en hoe cosmetica- en beautyverhalen ‘aantrekkelijk’ geschreven kunnen worden. Elke avond komt een toonaangevende professional uit het vakgebied aan het woord. Gastsprekers zijn o.a. Mies de Vries (hoofdredacteur Grazia), Karen van Ede (cosmeticajournalist bij o.a. Vogue, Elle, Volkskrant Magazine en Het Financieele Dagblad) en Mascha Feoktistova (oprichtster van Beautygloss.nl).

De opmars van de beautyblogger
In de cursus worden de belangrijkste aspecten van het genre behandeld: welke ontwikkelingen heeft dit type journalistiek doorgemaakt? Aan welke eisen moet een goed beauty-verhaal voldoen? Hoe ver reikt de macht van een pr-bureau? Maar ook de relatie tussen beauty en digitale media, de macht van het beeld en de opmars van de beautyblogger komen voorbij. Hoe word je dat eigenlijk? En vooral: hoe onderscheid je je?

De cursus kost € 750. Meer informatie vind je hier: http://beautyjournalistiek.fhj.nl

Zou jij zo’n cursus willen volgen?

Foto: Flickr.com/Maria Morri

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× 4 = twenty