Events, Nieuws
Leave a comment

Grazia start cursus modejournalistiek in samenwerking met opleiding journalistiek

Hoe komt een modeserie tot stand? Aan welke eisen moet een goed mode-interview voldoen? Hoe word je een modeblogger? En nog belangrijker: hoe onderscheid je je? Dit kun je leren tijdens de cursus modejournalistiek die Fontys Hogeschool Journalistiek Tilburg in januari start in samenwerking met Grazia.

 
Het is voor het eerst dat er op dit niveau een cursus modejournalistiek wordt aangeboden. Mode-opleidingen (zoals het AMFI) bieden geen journalistiek vakken aan en hogescholen journalistiek bieden geen minors aan die specifiek op mode-journalistiek zijn gericht. Voor modebloggers (in spe) of (journalistiek)studenten met ambities in de tijdschriftenwereld is deze cursus dus een must.

typen 300

In acht bijeenkomsten krijgen cursisten les van gastsprekers uit de praktijk, maken schrijfopdrachten en breng een bezoek aan de Amsterdam Fashion Week. En die gastsprekers zijn niet de minste: Harriet Calo (overkoepelend fashion- en beauty editor van Sanoma, voorheen onder andere werkzaam als hoofdredacteur van Avenue, Marie Claire en La Vie En Rose), Hilmar Mulder (hoofdredacteur Grazia), Cara Schiffelers (chef mode Grazia), Peter Stigter (catwalkfotograaf), Rinke Tjepkema (chef redactie Vogue), Karin Kuijpers (hoofdredacteur Metro Mode, lifestyle journalist voor onder andere LINDA. en het Financieele Dagblad), Anneke Krull (art director), Kirsten Jassies (oprichtster van het bloggers collectief BlogToday) en Barbelijn Bertram en Elleke van Duin (freelance journalisten).

Onderwerpen tijdens de cursus

De cursus behandelt de belangrijkste thema’s van de modejournalistiek: de Nederlandse modejournalistiek door de jaren heen, aan welke eisen moet een goed mode-interview voldoen en hoe komt een modeserie tot stand. Veel aandacht is er ook voor de nauwe relatie tussen mode en digitale media, voor de macht van het beeld en de opmars van de fashion blogger. Hoe word je dat eigenlijk? En vooral: hoe onderscheid je je?

Feedback van gerenommeerde modejournalisten

En natuurlijk wordt er ook geschreven tijdens de cursus: op schrijfopdrachten die de cursisten thuis uitvoeren volgt feedback van gerenommeerde modejournalisten. Daarnaast brengen de cursisten en docenten een bezoek aan de Amsterdam Fashion Week, waaraan een tweeledige opdracht is verbonden.

Deelnemers van de cursus krijgen na afloop een certificaat. De cursus start op donderdag 9 januari, vindt plaats in het hoofdgebouw van uitgever Sanoma in Hoofddorp en kost €750. Inschrijven kan hier

 
 

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


two × 9 =