Achter de schermen, Covers
comment 1

Het verhaal achter 6 Stylist Magazine covers

In sommige covers zat 15 uur werk, in andere 15 dagen. Gebrandschilderd glas, een lichtsculptuur van neonlicht, een aangeplant bloemenperk of een 3D-cover uitgesneden in papier vergen namelijk nogal wat tijd.
 
Ruim 400.000 mensen in Groot-Brittannië – voornamelijk vrouwelijke commuters – pakken er wekelijks een gratis exemplaar van Stylist mee: een tijdschrift over mode, reizen, beauty, mensen en carriere.
En om meegepakt te worden moeten de covers opvallen. “De cover is een advertentie voor wat er binnenin staat, dus het moest meer een poster dan een traditionele cover zijn.” zegt creative director Matt Phare, die de richting die de Stylist-covers moesten hebben, heeft bedacht in 2009. Sinds het eerste nummer op 7 oktober 2009, zijn de covers van Stylist niet meer weg te denken uit de lijsten van creatieve, award-winnende covers. Een kleine greep uit het archief, met het verhaal erachter.

 
 

Nigella Lawson for Stylist magazine

 
Een van de meest besproken Stylist-covers is deze van Nigella Lawson uit 2011. Ze was gasthoofdredacteur van dit nummer en schreef onder meer een artikel over haar ‘obsessie’: salted caramel. Waarom dan ook niet Nigella overgieten met salted caramel voor de cover? Ze ging akkoord. Een shot dat niet overgedaan kon worden, dus ze zat stil, liet zich overgieten en dit was het prachtige resultaat.
 
 

 
Deze cover van gebrandschilderd glas kostte 15 dagen om te maken. Omdat het zo breekbaar was moest het met de hand door Londen gedragen worden naar de studio.

 
 

 
De cover-titel is in ketchup geschreven, ik houd van zulke creatieve vondsten.
 
 


 
Het lichtwerk van de cover ‘You are where you eat’ is van Kerry Ryan, die ook (kunstenares) Tracey Emin’s persoonlijke neon-sculputuurmaker is. Het 1,5 m2 grote bord kostte 30 uur en een team van 11 man om te maken.
 
 

 
Verdriet verbeelden is nog niet zo makkelijk. Tijdens een brainstorm van het team met post-it’s kwamen ze uiteindelijk tot dit. De beroemdste glimlach uit de geschiedenis kreeg een post-it met een said smiley.
 
 
fairy-tale-cover
 
Dat er soms meer achter een cover zit dan je op het eerste gezicht ziet, is ook bij deze het geval. Het kostte de illustrator 50 uren om deze in papier uitgesneden 3D-cover te maken.
 
 
 

0

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


5 × seven =