Achter de schermen
comment 1

Hoe gaat het eigenlijk met Net-a-Porter’s magazine Porter?

Porter is 1 geworden. Een jaar geleden lanceerde webshop Net-a-Porter naast haar online magazine The Edit een papieren magazine; een idee van hoofdredacteur Lucy Yeomans, toen ze erachter kwam dat klanten van Net-a-Porter maandelijks vier tot vijf magazines kopen. Zes edities later ligt het lentenummer met model Natalia Vodianova in de winkel en zijn er voor het eerst cijfers bekendgemaakt. Heeft Porter een plek naast modemagazines als Vogue, ELLE en Harper’s BAZAAR kunnen veroveren?

Makkelijk is het niet als je op het eerste gezicht lijkt op concurrerende bladen: met covermodellen als Gisele Bundchen, Lara Stone, Lady Gaga, Christy Turlington, Anja Rubik en Cate Blanchett, dezelfde advertentiecampagnes van merken als Chloé, Michael Kors en Chanel die je moet doorbladeren voordat je bij de redactionele inhoud komt, paginagrote interviews en met modeproducties en beautyproducten van luxe merken.

Niet een heel seizoen hoeven wachten
Wat maakt Porter uniek? Naar eigen zeggen zit het grote verschil met andere modemagazines is dat Porter zich minder op de mode van de catwalkshows richt, maar meer op kleding die nu meteen gekocht kan worden, zo vertelde Yeomans in een interview met de website Buro247. “If the reader is inspired by our shot, she should be able to imagine and create that image today, and not wait another whole quarter.”
Lezers kunnen bovendien door middel van een speciale layar app het blad scannen en kleding, designertassen, schoenen en beautyproducten meteen online kopen. Het blad is tenslotte onderdeel van een webshop voor luxe designermerken – al toont het ook merken die niet verkocht worden door Net-a-Porter.

Duurder, maar niet per se dikker
Dat luxesegment zit ‘m trouwens ook in de prijs. Porter kost in Groot-Brittannië slechts een pond meer dan de Britse Vogue, maar in Amerika zo’n 4 dollar meer dan de Amerikaanse Vogue, terwijl het blad niet dikker is met gemiddeld 300 pagina’s. In Nederland betaal je 10 euro, wat 2 tot 3 euro meer is dan voor een buitenlandse Vogue.

Minder verkocht dan gepland
Porter verschijnt elke twee maanden en wordt in 60 landen verkocht, in 220 steden en bij 25.000 winkeliers – in Nederland ligt het blad bijvoorbeeld bij de AKO en de Bruna.

De eerste editie werd gelanceerd met 350.000 exemplaren, de totale oplage ligt inmiddels op 152.000 exemplaren per editie, waarvan 32.000 abonnementen. Ter vergelijking: de Britse Vogue heeft een oplage van zo’n 200.000 exemplaren per maand, de Nederlandse ELLE 90.000 en de Amerikaanse Harper’s BAZAAR zit maandelijks op zo’n 750.000 exemplaren.

Begin 2014 was de ambitie echter om tweemaandelijks 400.000 exemplaren te verkopen en dat is zo te zien nog niet gelukt. Bij het bekendmaken van de cijfers leek Net-a-Porter tevreden te zijn met de resultaten tot nu toe (of het deed alsof). “Porter’s impressive performance after only six issues is a fantastic achievement and we predict strong growth over the next 12 months as we continue to invest in and build the brand”, aldus Vice President of Publishing and Media van de Net-A-Porter Group, Tess Macleod-Smith.

Geen vervanging voor Vogue
Porter lijkt niet een vervanging te zijn voor een gevestigde modetitel, maar een extra tijdschrift dat gekocht wordt door tijdschriften- en modeliefhebbers, mits het budget dat toelaat. Misschien ligt het aan de doelgroep, die volgens Yeomans stijlvol en succesvol is, gemiddeld 11 keer per jaar reist en ruim 22.000 pond per jaar aan mode spendeert. Er zijn genoeg modeliefhebbers met een modaal inkomen die zich suf sparen voor een item op Net-a-Porter. Kopen zij Porter (ook)?

Heb jij Porter al gelezen? Laat me weten wat jij ervan vindt.

0

1 Comment

  1. Pingback: 7 modemerken die hun eigen tijdschrift uitbrengenLatest Issue

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× 8 = twenty four