Achter de schermen, Werken bij een tijdschrift
Leave a comment

Hoe word je freelance features editor bij Vogue?

Nicole Mowbray is freelance features editor en schrijft gemiddeld eens in de drie maanden een artikel voor de Britse Vogue. Op het Vogue Festival 2015 in Londen geeft ze tijdens een masterclass magazine editing tips hoe je freelancer kunt worden voor een blad als Vogue.

“‘Maak jezelf onvervangbaar’ was de gouden tip die ik kreeg tijdens mijn stage”, vertelt Nicole over haar eerste stappen in de tijdschriftenwereld. Na haar studie deed ze eerst een werkervaring bij Marie Claire voordat ze een baan bemachtigde bij een van de grootste kranten in Groot-Brittannië, The Daily Mail. Inmiddels werkt ze als freelancer voor kranten en tijdschriften en schrijft ze sinds 2012 voor de Britse Vogue. Een van haar artikelen in Vogue leidde zelfs tot een boek. Ze geeft tips over hoe je verhalen moet pitchen bij tijdschriften en kranten. “Je komt niet zomaar bij Vogue terecht. Je moet beginnen met bijvoorbeeld kleine stukjes in Metro. Ervaring opdoen”.

Zorg voor ideeën van goede kwaliteit
“Je moet origineel zijn óf iets bedenken dat nog niet is gedaan. Lees veel tijdschriften, kranten, blogs. Welke boeken en films komen er uit? Je moet trends kunnen spotten en vooruit kijken. ”

Lees de bladen waarvoor je wilt schrijven
“Je moet weten wat de titels al gedaan hebben. Het is mij zelf ook wel eens overkomen dat ik een idee pitchte dat ze in april al bleken te hebben gedaan…”

Werk je idee uit
“Omschrijf je idee in een korte paragraaf van zo’n 100 woorden. Het heeft geen zin om je artikel al te schrijven voordat je een akkoord hebt. Als een tijdschrift akkoord is, kan het bijvoorbeeld nog bepaalde wensen hebben aan je artikel. En, bedenk een titel voor je stuk.
“Hetzelfde artikel-idee overal pitchen werkt niet. Wat voor Grazia werkt, werkt niet voor Vogue.”

Weet bij wie je je idee moet pitchen
“Je moet ook weten bij wie je je idee moet pitchen. Bij Vogue moet je niet bij de hoofdredacteur, maar bij de features director zijn. Zoek uit wie dat is en achterhaal het e-mailadres. Als je die niet kunt vinden, bel dan naar het kantoor en vraag naar het e-mailadres. Benader de persoon zelf niet via Twitter voor diens e-mailadres.

“Soms reageren ze niet. Wacht een paar dagen en mail ze nog eens. Ga niet nog eens nabellen, know when to stop.”

Zorg voor een specialisme
“Het helpt als je een specialisme hebt, bijvoorbeeld wellness, interieur-design, gezondheid, tuinieren of koken. ‘Iedereen’ schrijft al over mode en beauty. Onderscheid jezelf.”

nicole mowbray

Nicole studeerde journalistiek aan de Southampton University in Groot-Brittannië en liep daarna (in 2000) een jaar stage bij Marie Claire. Na haar stage werkte ze zo’n zeven jaar bij The Daily Mail, waar ze senior editor was, ze heeft gewerkt voor The Independent en op de buitenlandredactie van The Observer. Ze schrijft op freelance basis over gezondheid, beauty en reizen voor o.a. The New York Times en verschillende tijdschriften en heeft naar aanleiding van dit artikel in Vogue een boek uitgebracht getiteld ‘Sweet Nothing’; hoe ze suiker uit haar eetpatroon weerde.


Elke woensdag lees je op Latest Issue meer over de verschillende functies bij de Britse Vogue: features editor, photo editor, art editor, chief sub editor, editor en contributing editor.

1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 × five =