Werken bij een tijdschrift
Leave a comment

Cynthia Leive (hoofdredacteur Amerikaanse Glamour): “I have just always loved, loved, loved magazines”

Onder haar leiding heeft de Amerikaanse Glamour niet alleen een record aantal prijzen gewonnen, maar de oplage is ook nog nooit zo hoog geweest. Elke maand heeft het tijdschrift 12 miljoen lezers en 98% van de Glamour’s die los in de schappen ligt wordt verkocht. Cynthia Leive staat sinds 2001 aan het roer en in een interview met Buzzfeed vertelt ze over de meer dan 25 jaar dat ze inmiddels werkt in de tijdschriftenwereld. “I have just always loved, loved, loved magazines.”

Cindi Leive (photo: Wikipedia)

“Ik kan me herinneren dat ik vanuit school naar huis rende, ja echt naar de brievenbus rénde, rond de dagen dat Seventeen weer bezorgd zou worden. Dat was toentertijd echt de bijbel onder tieners.”

Ze begon haar carrière als stagiaire bij The Saturday Review en daarna bij het literaire tijdschrift The Paris Review. Na haar studie startte ze als redactie-assistent bij Glamour: “Ik wilde werken bij een tijdschrift dat mijn vrienden en ik ook lazen”. Eigenlijk als tussenjaar, om te bedenken wat ze wilde met haar leven en of ze nog verder zou studeren, maar ze bleef er hangen. “Ik heb verschillende functies gehad bij Glamour. In sommige daarvan schreef ik over mode en dat vond ik altijd het leukst. Ik hield van coverteksten schrijven, uit te zoeken hoe je een verhaal kon ‘verkopen’ en wat ervoor zorgt dat in een overvol tijdschriftenschap vrouwen ons tijdschrift eruit pikken. Maar ik heb ook heel veel andere taken gehad, ik was nooit gespecialiseerd in één ding. Ik vond álles leuk.”

Na elf jaar Glamour vertrok ze naar Self magazine, een soort Santé, waar ze hoofdredacteur werd. Onder haar leiding nam de oplage van Self met elf procent toe. Na twee jaar werd ze gevraagd dezelfde functie bij Glamour te bekleden.

“Ik zeg altijd dat de missie van Glamour is dat we er zijn voor alle aspecten in het leven van een jonge vrouw. We hebben een vrij specifieke kijk op mode en we zijn er voor al haar mode- en beauty-obsessies, maar we zijn ook geïnteresseerd in andere aspecten van haar leven. Glamour moet voelen alsof ze in gesprek is met haar vriendinnen.”

Lees het complete interview op Buzzfeed.com.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


seven × = 7