Blog
comment 1

Phoebe Philo (Céline): “Zolang je wordt gekopieerd, doe je ertoe”

Phoebe Philo leest geen tijdschriften. Of blogs. Tijdschriften waarin kleding van Céline in fotoproducties is gebruikt worden weliswaar naar haar kantoor gestuurd, maar ze kijkt er nooit in. En op de vraag hoe ze het vindt dat al die modebloggers in haar kleding of met haar tassen staan te poseren moet ze het antwoord verschuldigd blijven, die bekijkt ze nooit.

Philo, hoofdontwerper van Céline, een van de populairste, toonaangevende, maar vooral ook meest gekopieerde modemerken ter wereld, is vandaag aanwezig op het Vogue Festival in Londen, waar ze wordt geïnterviewd door Alexandra Shulman, hoofdredacteur van de Britse Vogue. Ze draagt een donkergrijze pantalon en beige blouse, beide van Céline uiteraard. Tijdloze stukken, investment pieces, waar haar merk om bekend staat en zo succesvol maakt.

‘Het heeft niets met Céline te maken. Het is van een heel ander kwalitatief niveau’

“Ik kan niets met middelmatigheid. Ik denk veel na over wat ik doe, het moet echt goed zijn.”
Of ze het vervelend vindt dat haar kleding zoveel gekopieerd wordt? “Zolang je wordt gekopieerd, doe je ertoe. Heel soms denk ik ‘that’s not right’, maar het heeft niets met Céline te maken. Het is van een heel ander kwalitatief niveau. Daarom word ik er ook nooit kwaad om.”

Designer of the Year
Ze leerde het vak op het befaamde Central Saint Martins, tegelijkertijd met Stella McCartney, en werd haar assistent toen McCartney hoofdontwerper werd bij Chloé. In 2001 volgde ze haar op, toen McCartney haar eigen lijn startte.

Na vijf jaar als creative director stopte ze en bleef ze drie jaar thuis toen haar kinderen werden geboren. Totdat ze werd gevraagd als hoofdontwerper van het Franse modehuis Céline in 2008. In 2010 werd ze vervolgens verkozen tot ‘British Designer of the Year’ en een jaar later tot ‘International Designer of the Year’ door het Amerikaanse CFDA.

Hoewel Philo met het creatieve team van Céline in Londen zit, zitten de ateliers, de mensen die de stukken in elkaar zetten, in Parijs. Ze zit zelf alleen vlak voor de shows in Parijs, heel soms tussendoor. Een privilege, dat beseft ze zich. Zo kan ze ook genoeg tijd aan haar gezin besteden. Haar werkdagen starten en eindigen dan ook vrijwel altijd op gezette tijden.

Niet online te koop
Het succes van het merk kan ze zelf ook niet exact verklaren, maar ze is heel stellig in wat ze wel en niet wil: “Het moet sterk zijn. Ik weiger iets te doen wat niet authentiek is, ook als dat commercieel gezien handiger zou zijn”.

Zo is Céline bijvoorbeeld als een van de weinige modemerken niet online te koop. “Ik wil dat mensen de stof kunnen voelen. Ik geloof er sterk in dat je Céline-kleding moet beleven in een Céline store, of anders een warenhuis, in een omgeving waarin de ideeën achter de kleding voelbaar zijn, dat je de kleding kunt aanraken, de binnenkant kunt zien en goed kunt zien hoe ze gemaakt zijn, dat je de kleding kunt aantrekken. Het proces van bepalen wat je wilt dragen en hoe je je geld wilt besteden vind ik heel belangrijk.”

Om die reden hebben de Céline-winkels geen kleding of accessories in de etalage. “En er zijn zoveel boetieks, ik wilde ook iets anders en nieuw doen.”


‘We maken investment pieces. De beste materialen in de wereld en stukken die tijdloos zijn.’

Investment pieces
Tassen, zoals de bekende ‘Phantom bag’ uit 2013, gaan voor ruim 2000 euro van de hand, een pantalon kost minstens 300 euro en voor een signature coat moet je minstens 3.000 euro neerleggen. Al zijn er ook uitschieters naar 75.000 euro. “Het kost wat het kost. Vanwege de stof. En we werken met fabrikanten die experts zijn, het is ’well made and beautiful made’, we maken investment pieces. De beste materialen in de wereld en stukken die tijdloos zijn”, zegt ze lachend.

the gentlewoman cover phoebe philo 2010
 

Dit artikel is een verslag van ‘Reinventing cool’, een interview met Phoebe Philo tijdens het Vogue Festival 2014.

0

1 Comment

  1. Pingback: Kaartverkoop Vogue Festival 2015 maandag van start

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× 9 = fifty four