Interviews
Leave a comment

Interview: ‘Aan Vogue’ studeren in Londen

Susie Forbes en Helene van Santen

Een gastcollege krijgen van Tommy Hilfiger, een redactievergadering bijwonen van de Britse Vogue, als groepsopdracht een editie van GQ maken, excursies maken naar galerieën en een exclusieve tour krijgen bij een – uitverkochte – David Bowie-tentoonstelling: allemaal als onderdeel van een cursus. Klinkt als een droom?

Condé Nast, wereldwijd uitgever van tijdschriften als Vogue, Glamour, GQ en Vanity Fair is begin dit jaar een eigen opleidingsinstituut gestart: Condé Nast College of Fashion and Design. Studenten krijgen er les in alle aspecten van de mode-industrie: van modejournalistiek tot styling, van PR en marketing tot retail en webshops en van de impact van gerenommeerde modeontwerpers op het straatbeeld tot het financiële aspect.

In hartje Londen, in de wijk Soho, startten in april dit jaar 45 studenten vanuit de hele wereld aan de allereerste 10-weekse cursus om een felbegeerd ‘Vogue Fashion Certificate’ te behalen. Helene van Santen (32) was één van de twee Nederlandse deelnemers. Ik sprak haar over de – geweldige – tijd die ze er heeft gehad.

Je behoort tot de eerste lichting studenten van het Condé Nast College. Hoe kwam je bij deze cursus?
“Ik las er vorig jaar zomer over op WWD.com, een site die ik vaak bezoek voor het modenieuws. Ik dacht ‘he, dat is interessant!’ en heb toen de brochure aangevraagd.”

Waarom wilde je dit doen?
“Ik ben al een jaar of tien werkzaam in de journalistiek en ik heb al vrij veel geschreven, met name veel interviews gedaan met celebrities, maar mijn droom is om bij een fashion- of lifestyle magazine te werken, zoals Glamour of Grazia. Maar het is moeilijk om daar binnen te komen. Ik heb wel veel ervaring met schrijven en bladenmaken en voor mij was dit ideaal. Dichterbij het vuur kun je bijna niet komen, dichterbij de top van modemagazines kan bijna niet.”

Hoe verliep de aanmelding?
“Het was een zware selectieperiode. Ik moest eerst een online applicatie invullen, een creatieve schrijfopdracht doen en daarna werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dat mocht via Skype, maar ik ben naar Londen gegaan om dat face-to-face te doen. Eind december heb ik te horen gekregen dat ik toegelaten was.

“Ik heb onbetaald verlof opgenomen bij mijn vaste baan en in mijn freelance werk heb ik vooruit gewerkt. In maart schreef ik al columns vooruit op de herfst. Ik heb mijn spaargeld gebruikt om de cursus te kunnen betalen.”

“Dichterbij de top van modemagazines kan bijna niet”

Met een vertraging van drie maanden gingen in april de deuren open van het Condé Nast College, een smal bakstenen gebouw van vijf verdiepingen, op een steenworp afstand van Oxford Street. De lessen vinden plaats in minimalistische ruimtes met gespiegelde panelen, grijze rubberen vloer en uitschuifbare glazen wanden.

Een 10-weekse cursus kost £6.600 (ruim €7.600). Studenten vanuit de hele wereld, van Rusland tot Peru en van Nieuw-Zeeland tot Groot-Brittannië, meldden zich aan.

Wat waren de hoogtepunten van de cursus?
“Het gastcollege van Tommy Hilfiger, Alexandra Schulman (hoofdredacteur van de Britse Vogue) is langs geweest, we mochten een redactievergadering bij de Britse Vogue bijwonen, we bezochten mode-exposities, kregen een tour in de uitverkochte David Bowie-tentoonstelling in het Victoria & Albert Museum en we gingen naar het Vogue Festival.

“Een persoonlijk hoogtepunt was voor mij het winnen van de schrijfwedstrijd van de Britse Vogue. Na het college van Tommy Hilfiger moesten we allemaal een nieuwsbericht schrijven en de beste zou worden geplaatst op de website van Vogue. Ik won.”

Vond je het lastig om in het Engels te schrijven?
“Nee, dat ging me best goed af. Ik heb vroeger in Montreal gestudeerd en op school altijd Engels gehad. En ik heb ook een tijdje in Parijs gestudeerd, waar ik veel buitenlandse vrienden aan over heb gehouden, dus ik zat er wel vrij snel in.”

De cursus behandelt heel veel aspecten van het werken in de mode-industrie. Wat vond jij het meest interessant?
“De lessen over media vond ik wel het allerleukste, dat ligt het meest in mijn straatje. Toen we zelf onze eigen editie van GQ mochten maken, we moesten zelf met een thema komen en er een magazine van maken, hebben we ons concept toegestuurd naar de hoofdredacteur van GQ en die vond het supercool. En ik vind het ook leuk om meer te leren over de business-kant. We hoorden over waar Condé Nast nu mee bezig is, hoe ze zoeken naar andere verdienmodellen. Vroeger kwamen alle inkomsten uit het print magazine. Ze zijn nog zoekende, want net als in Nederland worstelen ze daarmee.
“De toekomst ligt in digitaal, maar ik geloof niet dat het blad zelf ooit zal verdwijnen. Het blijft de core business. Met een blad in bad of op het strand liggen, daar kan niks tegenop, maar er zal wel geld verdiend moeten blijven worden.”

Was de cursus wat je ervan had verwacht?
“Het was nog gaver dan ik had verwacht. Ze zeiden heel duidelijk: ‘je moet niet verwachten dat je een baan aangeboden krijgt en we kunnen je niet in 10 weken leren hoe je moet schrijven, maar we kunnen je wel alle ins en outs geven als de uitgever van modebladen’.
“Je merkt ook: ze hebben de connecties. Je krijgt normaal nooit college van iemand als Tommy Hilfiger.”

Groepsfoto

Hoe waren je medestudenten?
“We waren een heel hechte groep. De meeste mensen kwamen uit een ander land, dus de groep was heel internationaal. Iedereen was ver van huis en woonde in Londen en iedereen heeft dezelfde passie en dezelfde droom: de passie voor modebladen. Ik heb nog steeds veel contact met ze via Facebook en we willen binnenkort een reünie organiseren.”

“Dat je aan Vogue kunt studeren, dat is geweldig!”

Condé Nast College bereidt studenten voor op een baan in de mode-industrie, maar geeft geen baangarantie. Uitzonderlijk goed presterende studenten kunnen ze wel aanbevelen bij bedrijven of tijdschriften.

Wat heeft de cursus jou tot nu toe opgeleverd?
“Ik werk nu als freelancer voor de website van de Britse Vogue en als eindredacteur van het Engelstalige modemagazine Prestage. Zo heb ik van de afgelopen Amsterdam Fashion Week verslag gedaan voor Vogue.
“Het is mooi om de Britse Vogue op je cv en in je portfolio te hebben. Deze ervaring heeft me geholpen om voor andere modebladen te kunnen werken. Mijn – freelance – baan bij Prestage (een Nederlands modeblad dat internationaal wordt uitgegeven) is daar een goed voorbeeld van.”

En je medestudenten?
“Harriette, een – inmiddels goede – vriendin uit Nieuw-Zeeland, is styliste en zij is bij thuiskomst terechtgekomen bij een agency waar ze nu allerlei beroemdheden stylet. Een ander meisje, Nellie, uit Groot-Brittannië is nu bij Marie Claire UK aan het werk als journalist. Ashleigh, een ander meisje uit Groot-Brittannië, is begonnen met een stage bij Brides Magazine. Via een internship of baan komen ze zo dus wel ergens terecht. Niet iedereen hoor. Sommigen die wat jonger waren moesten nog aan een studie beginnen.”

CNCollege copy

Hoe ben je aan die baan bij Vogue gekomen?
“Ik had de managing editor van de Britse Vogue, Frances Bentley, al een aantal keer ontmoet, onder meer op de opening party van the College, dus ik kende haar al een beetje. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, haar een mail gestuurd en gevraagd of ik een keer op de koffie mocht komen. Ze is ontzettend aardig, helemaal geen The Devil Wears Prada-achtig type. Ze stelde me voor aan Dolly Jones, hoofdredacteur van de website van Vogue en zo mocht ik freelance wat stukken schrijven. Ik heb een stuk geschreven over mijn collegetijd en laatst nog een stuk over de Amsterdam Fashion Week. Het is wel bijzonder om je naam zo te zien staan op de site van de Britse Vogue.”

Zou je anderen de cursus aanraden?
“Ik zou het zeker aanraden! Het is niet de allergoedkoopste cursus, maar als het echt je passie is in de mode te werken, niet eens per se de journalistieke kant, ook als stylist of als je je eigen bedrijf of site wilt starten, dan is het wel echt een aanrader. Het is een bedrijf met status, zeker in Engeland. In de bladenwereld zijn zij de top. Dat je ‘Vogue’ kunt studeren, dat is geweldig!
“Maar ook vanwege de mensen die ik heb ontmoet, het netwerk, maar vooral de ervaringen, die zijn onvergetelijk.”

Klik hier voor meer informatie over de cursus.

Foto boven: Susie Forbes, hoofd van Condé Nast College en Helene van Santen (rechts)
0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× 9 = twenty seven