Interviews, Werken bij een tijdschrift
comment 1

Interview: Lydian Coppus – hoofdredacteur van Fashionista

lydian coppus

Van eindredacteur bij ELLEgirl tot hoofdredacteur van Fashionista. Lydian Coppus (35) begon in augustus 2011, een paar maanden voor de lancering, als chef redactie van het fashion- en lifestyle magazine. Sinds april 2012 is ze hoofdredacteur. Ik sprak haar over haar baan: “Het geeft een geweldige kick als we dan succes boeken met een van onze ideeën, zoals de zomerspecial BLOGazine.”

Wat is je achtergrond: wat voor opleiding heb je gedaan?

“Ik heb een hele ander pad bewandeld dan de meeste journalisten. Ik heb eerst de Hoge Hotelschool in Maastricht afgemaakt en ben toen een jaar gaan reizen. Daarna heb ik een jaar Nederlandse Taal en Cultuur aan de UvA gedaan; een ongelooflijk droge studie, dus toen ik datzelfde jaar een open sollicitatie naar ELLEgirl had gestuurd en zij mij de kans gaven om daar als eindredacteur aan de slag te gaan, heb ik die met beide handen aangegrepen. Hop, universitaire studie in de prullenbak. Geen seconde spijt van gehad.”

Voor wie het tijdschrift (nog) niet kent: wat is Fashionista voor blad?

Fashionista Magazine is een fashion- en lifestyle tijdschrift voor jonge meiden (16-24 jaar) die lekker willen wegdromen bij de laatste mode en beauty geïnspireerd op celebrities, de catwalk én bloggers wereldwijd. Daarnaast staat het blad vol met leuke, interessante en soms shocking real life verhalen.”

Hoe ben je bij Fashionista terechtgekomen?

“Mijn eerste baan was als eindredacteur bij het blad ELLEgirl, een tijdschrift voor dezelfde doelgroep als Fashionista. Helaas bestaat dit kleine zusje van ELLE niet meer in Nederland. Maar de oprichters van Fashionista wisten wel dat ik affiniteit en ervaring heb met deze specifieke doelgroep. Vandaar dat ze mij vroegen om mee te draaien in het team. En toen de eerste hoofdredacteur, Mies de Vries, naar Beau Monde ging om daar de skepter te zwaaien vroegen ze mij om haar op te volgen. Ja, en daar zei ik natuurlijk geen nee tegen!”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?

“Poeh, geen gemiddelde dag hier! Wij hebben een heel klein team en zijn wat je noemt een rompredactie, heel hip tegenwoordig, maar wij doen dat al vanaf dag één. Dat betekent dat er geen redacteuren zijn en dat we alleen werken met freelancers en stagiaires. De ene dag kunnen er dus zes mensen op de redactie aanwezig zijn, de andere dag alleen ikzelf. Iedereen die voor mij werkt moet multidisciplinair zijn om zo snel mogelijk te kunnen schakelen. Lean & mean! Zo is onze reportagefotograaf ook de DIY queen, styliste én schrijft ze artikelen over mode. De beeldredacteur coördineert ook de special, schrijft real lifes en ondersteunt de vormgever. Als hoofdredacteur bewaak ik het budget, maak de editieplanning, zet het werk uit bij freelancers, evalueer met mijn team oude edities, bedenk ik met de marketing manager hoe we Fashionista tot het bekendste, coolste meidenmerk van Nederland, en misschien wel de wereld, kunnen maken en vergader ik me suf, hahaha. Sanoma (Media BV, de uitgever) ziet Fashionista niet alleen als een tijdschrift maar als een merk, dus onder die vlag willen we Fashionista zoveel mogelijk uitbouwen. Denk aan een eigen event, een schoollijn en misschien in de toekomst wel een eigen kledinglijn. Who knows! The sky is the limit.”

fashionista

Wat vind je het leukste aspect van je werk?

“Dat ik met mijn vingers overal in zit! Ik bepaal zowel de creatieve invulling van het blad als ook de strategische lijn die we volgen. Ik ben veel meer bezig met het grotere plaatje en het geeft een geweldige kick als we dan succes boeken met een van onze ideeën, zoals de zomerspecial BLOGazine, een extra editie met alleen maar allemaal leuke weetjes, interviews en artikelen over bloggers. Dat was een grote hit en heeft veel aandacht voor ons merk gegenereerd.”

Welke tijdschriften lees je zelf graag?

“Ik kijk veel (inter)nationale bladen in. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden nog tijdschriften voor mijn eigen plezier lees. Het voelt toch een beetje als werk. Je denkt bij ieder artikel: zouden we hier iets mee kunnen doen in Fashionista? Hoe kan ik dit vertalen naar mijn doelgroep? Wie heeft het geschreven? Dat is gewoon werk. Maar als ik op vakantie ben en echt even loskom van de dagelijkse routine, lees ik graag het Engelse blad Company en de Nederlandse Grazia.”

Wat zou je mensen adviseren die ook bij een tijdschrift willen werken?

“Ga eerst stage lopen op een redactie, dan staat de deur op een kier en krijg je, als je talent hebt, vanzelf de kans om als professional aan de slag te gaan. Al mijn oude stagiaires werken nog steeds freelance voor Fashionista. Ik bedoel maar…”

0

1 Comment

  1. Pingback: Fashionista komt met tweede special over bloggers: BLOGazine #2 - Latest IssueLatest Issue

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


five × 6 =