Nieuws
Leave a comment

Vice neemt i-D Magazine over

De iconische stijlbijbel i-D Magazine is overgenomen voor Vice Media, in Nederland ook wel bekend van het gratis hipster magazine (en bijbehorende site) Vice. Vice wil de modewereld in met een online videokanaal en ziet in i-D Magazine de ideale partner.

Vice Media, opgericht in 1994 in Canada, geeft al eigen magazines uit. De oplage daarvan ligt wereldwijd boven de miljoen exemplaren, waaronder een Nederlandse editie met een oplage van 38.000.

i-D Magazine (£6, in Nederland € 10)  is in 1980 opgericht door Terry Jones, voormalig art director bij Vogue, en verschijnt jaarlijks 6 à 7 keer in een internationale oplage van 90.000 exemplaren.

De overname is dus niet zozeer om de papieren versie geweest, maar Vice gelooft heilig in de toekomst van video en wil samen met  i-D Magazine een mode-videokanaal lanceren. Jones licht toe in The Guardian:  “Er is een enorme leegte in video-driven mode-kanalen en met deze samenwerking denken we die leegte op te kunnen vullen en te domineren.” i-D Magazine heeft de reputatie en de connecties in de modewereld, Vice de kennis van online videokanalen.

Wat het betekent voor het tijdschrift?
i-D Magazine blijft in de huidige (betaalde) vorm bestaan, maar Vice-directeur Andrew Creighton sluit niet uit dat er, in kleinere oplages, gratis varianten komen die op een specifieke niche zijn gericht. Ook sluit hij nationale edities niet uit, voor bijvoorbeeld de Chinese of Japanse markt.

Bij Vice zijn ze in ieder geval blij met de overname.

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× five = 15