Achter de schermen, Werken bij een tijdschrift
Leave a comment

Hoe werkt een eindredacteur bij Vogue?

Eind april volgde ik op het Vogue Festival 2015 in Londen een masterclass magazine editing van de makers van de Britse Vogue. Elke woensdag lees je op Latest Issue meer over één van hun functies: features editor, photo editor, art editor, chief sub editor, editor en contributing editor. Dit keer: Clare Murray, hoofd van de eindredactie bij Vogue.

De kwaliteit van de teksten in Vogue – van artikelen, intro’s en koppen tot streamers, onderschriften en bijschriften – ligt in handen van de eindredactie. Een team van vier eindredacteuren wordt aangestuurd door Clare Murray, die sinds vier jaar deze functie bij Vogue heeft. Ze legt uit wat het inhoudt om lezenswaardige, karaktervolle en ‘correcte’ teksten te maken.

“Elk artikel in het tijdschrift gaat langs ons, wij doen ‘quality control’”, vertelt Clare Murray. Ze legt uit dat eindredactie meer behelst dan enkel grammaticaal correcte teksten in het blad te krijgen. De eindredactie doet ook aan fact checking en, misschien nog wel net zo belangrijk als kwalitatief goede teksten, is dat ze de toon van het blad moet bewaken: de ‘Vogue tone’.

“Wij doen aan quality control”

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, kijkt een eindredacteur niet slechts één keer naar een tekst. Teksten gaan zo’n vijf (!) keer langs de eindredactie voordat het blad naar de drukker gaat.

Nadat een (freelance) redacteur een artikel heeft aangeleverd, wordt er in eerste instantie een grove check gedaan en worden feiten gecontroleerd. Dan gaat het naar de art editor en picture editor voor de lay-out. Als het voor de tweede keer bij de eindredactie belandt, worden koppen bedacht, intro’s ge- of herschreven, pullquotes geformuleerd (quotes midden in de tekst om de lezer het verhaal in te trekken), er wordt kopij geschrapt, delen worden herschreven en foto’s worden voorzien van bijschriften. Daarna gaat het terug naar de chef redactie en de auteur van het stuk, die het controleert en eventueel aanpassingen maakt. Daarna belandt het weer bij de eindredactie, die het opnieuw leest en polijst. Daarna gaat het weer terug naar de chef redactie en redacteur en belandt het daarna weer bij de eindredactie, die het vervolgens doorstuurt naar de art director. Voordat het naar de drukker gaat, gaat het nog één laatste keer langs de eindredactie.

Van ‘Hair Heroes’  naar ‘Hair Rescue’
Goede koppen en een goede intro zijn enorm belangrijk: “We moeten het verhaal verkopen, de lezer het artikel intrekken”. Het zit hem soms ook echt in de details. Op de beauty-pagina hierboven zie je de kop ‘Hair Rescue’ staan, maar in eerste instantie stond daar ‘Hair Heroes’, zo laat ze als voorbeeld zien. Bij het bedenken van een kop moet je je volgens Murray drie vragen stellen: slaat de kop ergens op, kan het verkeerd geinterpreteerd worden en is het cliché? (Dat wil je niet). ‘Hair Heroes’ vonden ze uiteindelijk niet concreet genoeg.

Het werk van een eindredacteur is eigenlijk onzichtbaar. Murray zegt ook: “you have to make it look seemless”. Behalve eigenschappen als oog voor detail en kunnen werken onder tijdsdruk – het blad moet op tijd naar de drukker, noemt Murray nog een heel belangrijke eigenschap die een goede eindredacteur moet bezitten: “Tact”.

Clare Murray - chief sub editor Vogue UK

Clare Murray studeerde geschiedenis en begon haar carriere als ‘trainee journalist’ bij Euromoney. In 1996 werd ze eindredacteur bij Vogue. Na twee jaar Vogue ging ze werken bij The Sunday Telegraph Magazine (nu Stella geheten), eerst als eindredacteur, daarna als plaatsvervangend hoofd van de eindredactie. Na Stella vertrok ze naar de South China Morning Post in Hong Kong, maar sinds vier jaar is ze terug bij Vogue, als hoofd van de eindredactie.

1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


5 × four =