Nieuws
Leave a comment

Wat gaat er gebeuren met Grazia, Marie Claire, Nouveau en Beau Monde?

Uitgeverij Sanoma wil Grazia verkopen en de redacties van Marie Claire, Happy in Shape en Beau Monde samenvoegen. Maar is dat wel een goed idee?

Even leken de glossy’s van Sanoma in wat rustiger vaarwater te zitten. Na een grote reorganisatie – waarin ook geprobeerd werd de titels te verkopen – maakte de uitgeverij vorig jaar oktober bekend Grazia, Marie Claire, Nouveau en Beau Monde toch te houden en niet op te heffen. Bij twee titels kan dat ook (nog) niet: zowel Marie Claire als Grazia zijn namelijk licentietitels, dus Sanoma kan de titels niet opheffen voordat het contract is afgelopen, maar mag ze wel verkopen (mits de licentiehouder toestemming geeft).

De oplage van drie van de glossy’s is het afgelopen jaar iets meer gedaald, alleen de oplage van Marie Claire is iets gestegen. Toch is de oplage van Marie Claire, vergeleken met concurrerende modetitels als ELLE en Vogue behoorlijk lager.

Wat gaat Sanoma nu doen?
Sanoma wil dat de glossy’s meer gaan samenwerken met de vrouwentitels binnen de uitgever die wel heel succesvol zijn, zoals LINDA. en Flow. In de praktijk komt het erop neer dat Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape (ontstaan vanuit de special Beau Monde In Shape) samen één redactie gaan vormen, aangestuurd door Marie Claire’s hoofdredacteur Claudia Straatmans, die voor de verschillende titels gaan werken. De focus moet daarnaast meer op entertainment gaan liggen en er zou ook meer samengewerkt moeten worden met Veronica Magazine en Shownieuws

Grazia sluit volgens Sanoma minder goed aan op de andere vrouwentitels en zal worden verkocht.

Wat zouden andere (betere) oplossingen zijn?
Eigenlijk is dat laatste argument een beetje vreemd, want Grazia is – net als Beau Monde – behoorlijk op de entertainmentindustrie gericht. De covers focussen meer op celebrities dan op het mode-aspect. En Beau Monde is al heel erg ‘Shownieuws‘. In landen zoals Frankrijk en Italië is Grazia juist meer op mode gericht. Misschien kan dat nog (uit)geprobeerd worden? Of maak Grazia goedkoper, zodat het weekblad nog meer dat ‘meepak-gehalte’ krijgt.

Voor Marie Claire zou de meest logische oplossing zijn dat ze – net als Cosmopolitan een aantal jaar geleden – wordt overgenomen door Hearst magazines, die ook de ELLE-titels, Harper’s BAZAAR en Women’s Health uitgeeft. Cosmopolitan is sindsdien zowel in print als qua online bezoekers fors gestegen. Of door uitgever G+J, waar ook Vogue, Jan en Glamour onder vallen. Beide uitgeverijen zijn gespecialiseerd in glossy tijdschriften. 

In het buitenland kan Marie Claire wel goed concurreren met de andere glossy-titels en het heeft ook zeker die potentie. Of we moeten concluderen dat, door de komst van Vogue en Harper’s BAZAAR, Marie Claire overbodig is geworden op de Nederlandse markt.

Niet samenvoegen
Ik geloof niet dat het samenvoegen van redacties de individuele titels zal helpen. Het gaat nu juist om de inhoud en ik ben bang dat alles juist meer op elkaar gaat lijken, terwijl de tijdschriften juist zo verschillend zijn.

Je ziet het ook aan de websites van Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau, ze zijn volledig inwisselbaar: het design is bijna overal exact hetzelfde, terwijl ook die moet aansluiten bij de doelgroep en de inhoud. De onderwerpen zijn uitwisselbaar en nog steeds is een website iets wat de tijdschriften ‘erbij’ lijken te doen. Online is duidelijk nog altijd niet even belangrijk als print en dat zou het inmiddels wel moeten zijn.

Ik denk niet dat het slecht is om af te kijken bij collega’s als LINDA., doe er juist je voordeel mee. Maar dan moeten de titels ook de ruimte en middelen krijgen om, net als LINDA. en Flow, zichzelf als merk uit te bouwen. En met deze geplande maatregelen gaat dat niet lukken.

Bron: Marketingtribune.nl

0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


2 × three =